Innovació docent en avaluació. Oportunitats d´aprenentatge per a l´alumnat

No Thumbnail Available
La pandèmia de la covid-19 ha generat una oportunitat inèdita per a innovar, per a aprendre i per a exercir una crítica profunda sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge i, en concret, sobre la qüestió de la metodologia i l’avaluació. Fins ara, molt pocs professionals de l’educació tenien un pla de contingència per a l’avaluació en diversos escenaris (híbrids, virtuals, etc.) ni tampoc per a avaluar correctament en línia els estudiants. Una cosa que hem après de tot plegat és que els docents hem de posar la nostra creativitat i afany sempre al servei d’una avaluació justa, coherent i equitativa segons la capacitat i, sobretot, segons l’esforç realitzat per cada estudiant. És per això que aquest material docent, que vol ser una crida d’atenció per a repensar i perfilar l’avaluació en l’escenari actual, determina els pilars en què ha de recolzar l’avaluació, desvela les lliçons que la pandèmia ens ha ensenyat i justifica les propostes avaluadores més oportunes que faciliten el transit òptim per a dirigir-nos cap a una altra mirada avaluadora. Aquesta nova cultura comporta emprar diverses tècniques d’avaluació participatives tant per a l’alumnat com per al docent. Tècniques que ajuden els estudiants a conèixer el que saben i fins on poden arribar potenciant les seues capacitats i aprofitant al màxim les seues possibilitats. Cal assumir la participació de l’alumnat en els processos d’avaluació com un dret de l’estudiant, atès que facilita l’autoregulació i l’aprenentatge estratègic al llarg de la vida, principal aspiració de l’ensenyament universitari. Aquest material docent presenta un compendi d’articles publicats en revistes nacionals i internacionals d’impacte que tracten d’anar construint un camí cap a la innovació en avaluació en forma d’oportunitats d’aprenentatge per a l’alumnat universitari en procés de formació com a futurs professionals de l’educació.
El document forma part dels materials docents programats mitjançant l'ajut del Servei de Política Lingüística de la Universitat de València.