During the period of compulsory schooling there are changes and moments of transit in the reality of the student who sometimes carry significant implications for it and their personal/social development. In this study we focus on the transit of primary education (EP) to compulsory secondary education (ESO), a turbulent stage where biological factors of adolescence coincide, with other determinants in change and in the process of adaptation, Individual's learning and well-being. The passage from EP to ESO is one of the most emblematic transitions in all educational systems.
El trabajo se ha realizado a través del análisis de contenidos de los planes de transición, centrándonos en las consecuencias pedagógicas y relaciones políticas del contexto educativo en los momentos de tránsito entre etapas que afectan significativamente al estudiante y a su realidad.
Saiz Fernández, H.; San Martín Alonso, A. & Gallardo Fernández. I. M. (2018). Significados políticos y pedagógicos en los Planes de Transición de Educación Primaria a Educación Secundaria Obligatoria (pág. 105-117) . En Javier J. Maquillón Sánchez; Tomás Izquierdo Rus; M. L. Belmonte Almagro & M. Begoña Alfageme González (Eds.) (2018). Investigaciones sobre la Formación Docente en el Siglo XXI. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (Editum).