Diablotexto digital. 2018. Vol. 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 13 of 13
  • Item
    Sara Mesa : Cara de pan
    (2018) García, Carlos
  • Item
    Crónica de un viaje. Trabajos sobre la arquitectura teatral y la escenificación del teatro del Siglo de Oro
    (2018) Bolaños Donoso, Piedad; Reyes Peña, Mercedes de los; Palacios, Vicente; Ruesga, Juan
    This article describes the trajectory of a Work Group dedicated to the investigation of the Golden Age Theater, especially the theatrical architecture of the corrals of comedies, to the theatrical machinery or tramoya of the same and the staging of the shows. The origin of the team, individual trajectories and uniqueness of the group, since it is not ascribed to any public institution. And that uses philological documentation, architecture and virtual reconstruction as linked tools to offer pieces of diffusion, analysis and study in the subject that concerns us.
  • Item
    La intangibilidad de la lírica : la holopoesía de Eduardo Kac
    (2018) Corral Cañas, Celia
    La holopoesía explora los límites del espacio y de la recepción y se constituye como una lírica tridimensional inmaterial. El trabajo de Eduardo Kac resulta pionero y esencial en el género, tanto por sus textos teóricos como, sobre todo, por sus creaciones artísticas. La lectura de los poemas holográficos solo puede ser percibida en relación con el ángulo del lector, con su acercamiento a la obra y con su propio dinamismo. De este modo, el texto, en constante mutación, se convierte en un evento espacio-temporal y genera una experiencia estética significativamente nueva y distinta en cada receptor, en cada recepción.
  • Item
    Las narrativas digitales en Educación Infantil : una experiencia de investigación e innovación con booktrailer, cuentos interactivos digitales y Realidad Aumentada
    (2018) Vara López, Alicia
    Con el desarrollo de la tecnología de la comunicación, la narrativa infantil ha ensanchado sus horizontes estéticos y expresivos. Las narrativas digitales emergen como una herramienta pedagógica útil para el profesorado porque captan la atención del alumnado y encajan con sus intereses. Esta experiencia de investigación e innovación, desarrollada en la Universidad de Córdoba, se centra en el estudio de recursos digitales para la educación literaria. Hemos seleccionado tres productos que ofrecen múltiples posibilidades para el aula de Educación Infantil: booktrailer, cuento digital interactivo y aplicaciones de Realidad Aumentada. El presente trabajo aborda sus múltiples posibilidades de implementación en el campo educativo para trabajar temáticas esenciales como la gestión de las emociones, la diversidad familiar o el respeto por los animales. 
  • Item
    Infantil, digital, aumentada y virtual : los mil y un apellidos de una realidad literaria
    (2018) Ramada Prieto, Lucas
    This paper proposes a communicative characterization of the defining properties of children's and young adult?s digital literature (LIJ). To do so, a review of the academic evolution of the field is made, collecting the main achievements that research in digital fiction for children has built over the years.  An analytic overview of the usage of Augmented Reality and Virtual Reality in Digital fiction for children and YA is also offered since it can be seen as an indicator of this cultural sphere?s status quo.
  • Item
    Nuevas tecnologías y literatura
    (2018) Burgos Segarra, Gemma
      Este vídeo, así como el breve texto que lo acompaña, pretende fomentar una reflexión acerca del estado en que se encuentran actualmente las relaciones entre la literatura y las nuevas tecnologías, concretamente la realidad aumentada y la virtual. Con esta finalidad se muestran diversos ejemplos, anteriores y actuales, que dan la medida de los retos a los que la literatura se enfrenta ante la irrupción de las nuevas tecnologías en la edición y las ventajas o problemas que ello puede suponer. ENLACE      
  • Item
    The Tempest de William Shakespeare, dirigida por Gregory Doran (Royal Shakespeare Company, 2016-2017). Dialéctica entre tecnología virtual y corporalidad
    (2018) Huertas Martín, Víctor
    This article studies the dialectics between the actors? bodies and virtual technology in a production of Gregory Doran?s The Tempest (2016-2017). Such dialectics will be observed from a Marxist lens ? mainly through Silvia Federici?s work ? and stage and textual criticism on Shakespeare?s play. Different aspects of technology and the body will be important for my work. Particularly, I will focus on the body as material subject to corporal punishment and to instrumentalization in the film. I will also draw ideas from Grabriella Giannachi?s theory on virtual theatre as a tool to generate aesthetic, political and ethical debate. I will focus on the interactions between bodies and technology within the stage space of the Royal Shakespeare Theatre and how such interrelation translates to the screen over the show?s live cinema broadcast.
  • Item
    Más allá de la Realidad Virtual. Reconstrucción Acústica Virtual de antiguos teatros del Siglo de Oro. Hacia una vivencia virtual del teatro en los albores de la ultra-realidad
    (2018) Segura García, Jaume; Mirasol Menacho, Sebastià; Montagud Climent, Mario; Oleza, Joan
    Nowadays, the virtual reconstruction of old and lost buildings is a hot-topic in cultural heritage. Traditionally, this reconstruction has been made with 3D graphical information, but the feeling of immersion can significantly increase with the addition of other senses. Moreover, the inclusion of emotional and cognitive dimensions to multisensory virtual perception is what will bring the concept of ultra-reality. The aim of this paper is to show the work on a virtual acoustic system, which combines graphical and acoustic rendering (using a graphical engine and an audio engine). This system was implemented to render binaural auralizations and has been used for the rendering of a 16th century Valencian theatre, the so-called 'Corral de l'Olivera', which was rebuilt several times until the 18th century. It has been modeled graphically and for acoustic simulation. In addition, the auralization of diverse theatrical extracts of diverse Spanish authors was carried out. The consequences of this work will be reflected in future contributions on immersive theatre with greater immersive and emotional sensation. Thus, we contribute to the immersive virtual recovery of theatres that are historical cultural heritage.
  • Item
    Elvira Sastre : Aquella orilla nuestra
    (2018) Garrido Valiente, Miriam