Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, 2006, vol. 12, no 1

Analysis dimensions in educational diagnosis: Diagnosis of Family Context
    (2006) Ceballos, Esperanza
    Diagnosis of family context is a subject that has not been deal with very much in the scope of educational diagnosis. While its relevance has been underestimated from the perspective of classical assessment, an increasing amount interest is developing, especially because of holistic and ecological trends. This article intends to offer a synthesis of the most relevant topics to be considered in the diagnosis of family context, with emphasis on its importance for the approach to authentic evaluation.
    Educación compensatoria: efectos recientes de un estudio clásico (High/Scope)
    (2006) López López, Eduardo
    Este artículo analiza dos estudios que prueban la tesis de que la educación de los desfavorecidos sociales en la edad temprana -3 y 4 años- merece la pena a corto y largo plazo. Para ello se analizan dos estudios preescolares complementarios –Perry y Curriculum -, de la Fundación High/Scope en los 60, evaluados en diversos momentos intermedios, el primero hasta alcanzar los 40 años y el segundo 23. Se describen los estudios y programas educativos, se analizan cuestiones metodológicas ligadas al seguimiento (muestra, validez, variables), se muestran los hallazgos, los tempranos específicamente escolares y otros de naturaleza distinta en la edad adulta. Finalmente se discute la modificabilidad de la inteligencia, transferencia de aprendizajes y el coste-beneficio del programa.
    Evaluation of Occupational Training Programs for women
    (2006) Chiva Sanchis, Inmaculada
    This paper summarizes the results obtained from the evaluation of Occupational Training Programs through which we checked the quality of service and the efficiency of the introduction of women into the labour market, as well as the need to promote quality Occupational Training specifically for women that will not only facilitate their introduction into the labour market by adapting their personal skills to its needs, but will also encourage personal and social improvement.
    A retrospective transversal study of enlargement and college dropout
    (2006) Cabrera, Lidia; Bethencourt Benítez, José Tomás; González Afonso, Miriam; Álvarez Pérez, Pedro
    At present leaving and prolonging studies constitutes a serious problem at the university level. This report pre-sents the results of a retrospective transversal study which purpose was to identify risk factors related with dropout. The methodology design used can be for help