Educación artística : revista de investigación : EARI. 2018. No. 9

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    La Educación Artística en los Grados de Infantil y Primaria. Un análisis desde las especialidades docentes actuales y propuestas a una especialización en artes, cultura visual, audiovisual y diseño
    (2018) Caeiro, Martín; Callejón Chinchilla, María Dolores; Assaleh Assaleh, Mohamed Samir
    Art, over the years of schooling is relegated legislatively and curricularly in favor of other areas of learning, when it is known that it is the area that most connects with children's nature. This article analyse the situation of artistic education in the current legislation in the Early Childhood and Primary Education and offers an overview of the curricular designs of the universities and their training offer. The results obtained from a survey made to the teachers of the Degrees of Early Childhood and Primary Education of the different Spanish universities are also presented, with questions raised around the need to have a greater specialisation of the teachers in the artistic area. From this analysis and study, it means a need for specific training in artistic education that complements the areas of music education and physical education. Finally, the author's vision of a specialization in visual arts, visual and audiovisual culture and design is provided, arguing the reasons for its implementation and development. The final objective would be to go from specialization in the degrees to a more expert and deep formation in the context of masters and doctoral programmes for teachers. Keywords: art, Early Childhood Education, Primary Education, mention, specialty
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    Créditos
    (2018) Domínguez Ruiz, Ricardo
    Créditos EARI9
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    Artesanía de vida : Comunicación intersubjetiva que fomenta la interculturalidad en la educación artística comunitaria
    (2018) Sahagún, Veronica
    Resumen: Un proyecto de arte textil centrado en la relación entre la identidad cultural y el textil tradicional mexicano da lugar al diseño teórico la estrategia pedagógica de artesanía de vida. Primero se presentan la teoría y el proceso creativo del que informan a la obra textil. Después, se describe a profundidad el marco conceptual que caracteriza a la mencionada estrategia pedagógica. Concebida para la educación artística comunitaria mexicana, y con fundamento en el concepto de intersubjetividad, la artesanía de vida busca propiciar experiencias educativas que fomenten la interculturalidad. Este objetivo se cumplirá a través del análisis individual por parte de cada integrante de la comunidad en relación a las narrativas personales, culturales y sociales desprendidas de los objetos culturales que forman parte de su vida cotidiana. La práctica de la artesanía de vida, además consistirá en la creación de obras autobiográficas que combinen manualidades o prácticas artesanales con medios artísticos contemporáneos, para luego compartirlas al grupo de aprendizaje. A través de esta dinámica se fomentarán las conexiones empáticas y actitudes de respeto hacia las diferencias culturales existentes entre los y las integrantes de la comunidad. Palabras clave: arte, artesanía, manualidad, comunidad, intersubjetividad, interculturalidad
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    Formar en arte a futuras docentes : derivas pedagógicas con tintes de género
    (2018) Huerta, Ricard
    La unión de arte y educación está generando en los últimos años un importante engranaje de reflexiones y acciones en positivo. Los modos de generar dicha unión enlazan espacios como la universidad, la escuela y los museos. Algunas tesis doctorales recientes han incidido en esta temática (Soto-González, 2015; Vidagañ, 2016), auscultando la presencia de una nueva incursión educativa en los espacios artísticos (Rogoff, 2008). Lo que resulta más difícil es encontrar lugares de conexión en los que la realidad educativa y cultural de una ciudad como Lleida permite desarrollar una fructífera colaboración para formar públicos, indagar en las conexiones entre arte y educación, para finalmente lograr estudios e investigaciones que nos acerca a estos fenómenos implicados.   http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.12940
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    La gamificación como recurso didáctico en la enseñanza del diseño
    (2018) Parra, Esther; Torres, Mariano
    Resumen: Este artículo propone una aproximación al papel del juego en la enseñanza del diseño y su valoración como recurso didáctico. Así pues, se describe la experiencia desarrollada en las Escuelas Superiores de Arte y Diseño de Orihuela y Alicante de utilizar la gamificación como instrumento pedagógico para formar diseñadores gráficos. El término gamificación se confunde en muchas ocasiones con el uso de videojuegos, por ello se describe este concepto de forma pormenorizada y se detalla el planteamiento llevado a cabo para su implantación en la asignatura Teoría de la publicidad y el marketing que se imparte en el ciclo de Gráfica Publicitaria, y en las asignaturas proyectuales que tratan aspectos de publicidad y marca de los Estudios Superiores de Diseño Gráfico. De este modo, se presentan los aspectos metodológicos de la gamificación aplicada a la educación, y se propone una serie de juegos creados expresamente para los estudiantes de Diseño Gráfico. Asimismo, se enumeran los puntos fuertes del uso de la gamificación en el aula, tanto desde el punto de vista del profesorado, como del alumnado. Por último, se hace hincapié en el uso de la gamificación como recurso didáctico que promueve la motivación del alumno a través de la creatividad, la espontaneidad, la diversión y la involucración, no solo en estas materias, sino como recurso pedagógico aplicable a cualquier materia y nivel educativo. Palabras clave: gamificación, juego, diseño, creatividad, innovación educativa, metodología.
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    Educación por el Arte y Formación Docente : tensionar el mandato fundacional disciplinador para transformar la escuela
    (2018) Grasso, Mario
    The following article proposes to reflect on the theoretical postulates of education through art and its articulation with teaching practices in the teaching formation of the southern suburbs of the province of Buenos Aires, Argentina. It is argued that future teachers have lived few training experiences with education through art philosophy. This data is evident in their school biographies and shows the validity of the disciplinary origin of the modern school. Consequently, it is committed to the transformation of its founding mandates, in terms of objectification of the subject for the factory production. To this end, it is described the evolution of Didactic (highlighting the counter hegemonic movement of the New School) and is theorized especially about the interpretative and proactive nature of this science today. In this framework, the value of artistic languages is reflected on; and we invite you to add them to the repertoire of the didactic components to be taken into account when creating a teaching situation that promotes significant, contextualized and aesthetic learning. Some experiences are presented as an example and as a contribution to the higher level educacional group. Keywords: education through art, teacher training, didactic, foundational mandates, transformation, artistic languages
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    Educar estéticamente desde la cocina
    (2018) Calle, Román de la
    Reseña de: Bernd Knöller, B. y Mollà, X. (2018). Unànime. Cocina y Fotografía. València-Ontinyent: Deià Books http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.12988
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    Derivaciones subjetivas en la contemporaneidad. (A propósito Pandemonia Panacea)
    (2018) Hernández, Edilberto
    The artistic project: Pademonia Panacea allowed me to make certain experimental, sensitive and vital approaches, aimed at understanding some aspects about constitution of Subjectivities through contemporaneity, and because of it, being concerned to formation and way to establish more careful relations with all beings that inhabit the universe. These inquiries have been built from a perspective of aesthetic cognition, it means, a pathway of construction and relation with reality, in which the possibilities of understanding and sensitive action are recognized. From an initial framing, the article goes further into the question related to contemporary subjectivities, in order to develop two ways of subjective derivations. Keywords: Contemporary Subjectivities, Subjectivities celebrity, Body, Aesthetic cognition, Pademonia Panacea.
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    Alumnado femenino en las enseñanzas de artes plásticas y diseño en el sistema educativo público español 1940-2015
    (2018) Quílez, Marta
    This article is responsible for analyzing female students? incorporation to the teaching of Fine Arts and Design since the end of the Spanish Civil War to the present. The purpose is to examine the modest evolution of women in the education system during a time marked by the acquisition of rights. It also aims to analyse socially and qualitatively the place that women occupied and occupy in the configuration of a complex education system in our recent history. In this context, the most demanded artistic specialties by the female sex are analyzed in the baccalaureate, vocational training and non-university higher education courses.For this reason, we must conceptualize and situate these teachings throughout history and how the changes occurred during their evolution have affected female students. The teachings of Fine Arts and Design are heiresses to the reformist tradition that the Arts & Crafts Movement initiated in Europe by William Morris in the 19th century. For more than two hundred years it has evolved, always conditioned, by the instability of the changing Spanish educational system.Keywords: Education, women, artistic studies, art schools, plastic arts, design. http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.12101
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    El ICDAC : los trabajos y los días. Los procesos de la investigación y propuestas del ICDAC
    (2018) Raggi, Adriana; Martínez, Benjamín J. M.; Rossette, María del Carmen; Gámez, María Luisa
    Resumen: El grupo de investigación ICDAC (Intervenciones Críticas desde el Arte Contemporáneo), está conformado por: Adriana Raggi Lucio (coordinadora) e integrantes Angélica Jarumi Dávila López, Benjamín J.M. Martínez Castañeda, María del Carmen Rossette Ramírez, Carlos Romualdo Piedad, Rubén Cerrillo García y María Luisa Gámez Tolentino (todos de la FAD, UNAM, México). Daniel Montero Fayad (IIE, UNAM, México) y Gabriela Piñero (UNICEN, Argentina). Somos un grupo de investigación para la educación desde, para y por las artes y aun cuando pertenecemos en su mayoría a la misma Facultad, somos distintos perfiles y hacemos cosas disimiles todo el tiempo. Por lo que realizar este texto de perspectiva múltiple y además colaborativo, implicó también un balance de nuestro propio trabajo. Así, este balance se traduce en una exposición como grupo, los procesos que hicieron posibles cada actividad y las observaciones de sus resultados, a modo de supuestos generales que apuntalarán el robustecimiento de segundas etapas y de formación de una idea de investigación educativa relacionada con el concepto de Investigación artística que es necesario en una Facultad de Artes y Diseño. Asimismo, la formación de este texto fue a partir del concepto de cadáver exquisito, para mostrar hacia fuera y mostrarnos hacia dentro (del mismo Integrantes), con el propósito de facilitar una observación desde la experiencia particular de este grupo y su teorización para las aulas en artes. Palabras clave: Experiencia. Investigación. Artes visuales. Investigación artística. Universidad. Investigación educativa.
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    El cine como herramienta pedagógica para fomentar la reflexión crítica en el aula.
    (2018) Arcoba, María Dolores
    Reseña de: García Raffi, J. V. y Jardón, P. (Coords.) (2018). Identidades, cine y educación. València: Tirant Humanidades. http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.12987
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    El diseño como herramienta de transformación social
    (2018) Domínguez Ruiz, Ricardo
    Reseña de: Huerta, R., Alonso-Sanz, A. y Ramon, R. (Coords.) (2018). Investigar y educar en diseño. València: Tirant lo Blanch. http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.13601
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    La libertad y el cine formativo
    (2018) Monleón, Vicente
    Reseña : Rajadell, N. y González, M. (Coords.) (2017). Artes, educación y cine formativo. Barcelona: Hergué Editorial. http://dx.doi.org/10.7203/eari.9.12098
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    'Paisajes del yo' : Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil
    (2018) Mesías Lema, José María; Sánchez Paz, Carlota
    This paper develops an arts-based educational research about the identity within the early years of life through workshops that allow to live aesthetic experiences. The starting point is the intencional relationships between children and contemporary art, lighting and body experiences in order to experience sensitiveness. It focuses on the idea of how light can be artistically used to explore the own body, the relation with space and the color?s synaesthesia. Each one of the actions has been developed trough visual narratives whith a dual aim: on the one hand, to generate documentacion about the creative process and, on the other hand, to interpret it from a self-study perspective in teaching research within the classroom. Key words: Relational Aesthetic Experience, Sensitive Art Education, Visual Narrative, Micro-performative Actions, Early Childhood Education.
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    Estudio sobre las concepciones de un grupo de docentes de Educación Primaria sobre la creatividad
    (2018) Benito, Patricia; Palacios, Alfredo
    Resumen: En este artículo se presenta una investigación descriptiva sobre las concepciones de un grupo de 171 docentes de Educación Primaria sobre la creatividad. En concreto, se indaga sobre las creencias en torno a la naturaleza de la creatividad, su importancia en la educación y los beneficios que aporta, tanto individual como socialmente. El objetivo principal es ver si las creencias se corresponden con la investigación actual sobre creatividad o por el contrario, reflejan concepciones ya obsoletas. De igual modo se les ha preguntado sobre aquellas metodologías que son consideradas más efectivas para su desarrollo. Como instrumento, se ha usado un cuestionario tipo Likert, seguido de dos preguntas abiertas. Los resultados indican que la mayoría del profesorado considera la creatividad como muy importante, aunque persisten ciertas creencias basadas en una concepción mitológica del hecho creativo. Igualmente resulta escaso el conocimiento de metodologías pedagógicas que se pueden implementar para el desarrollo creativo. Palabras clave: concepciones docentes, creatividad, educación primaria, metodologías creativas.
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    Educación artística, desconsideración social y falta de expectativas. Consecuencias de la reproducción como paradigma no-educativo
    (2018) Vaquero Cañestro, María del Carmen; Gómez del Aguila, Luisa María
    This article seeks to reveal the real foundation underlying the social disregard of Artistic Education that, as lecturers in the Pedagogy of Artistic Expression at Malaga University, we see year after year among our students. Based on the analysis of conceptions and experiences that shape mental schema and, therefore, their own expectations towards art, the aim is to generate a real context of emancipation within this sphere. This research examines the stereotyped conceptions and decontextualized practices that sustain and perpetuate the social vision of Artistic Education. Furthermore, by means of an initial evaluation, it looks at the starting notions and mental schema held by trainee teachers associated with the subject. Data were gathered by means of an initial questionnaire administered over three academic years as part of the subject Education in the Plastic and Visual Arts taught on the Primary Education Teaching Degree at Malaga University, which gauges the expectations and educational baggage that students bring to the subject. Subsequent analysis uncovers decisive results regarding which processes sustain and perpetuate the social disregard in which Artistic Education is held. Keywords: Artistic Education, stereotype, expectations towards art, teacher training and initial evaluation.
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    Educación artística para fomentar la investigación en cine y audiovisuales
    (2018) Huerta, Ricard; Domínguez Ruiz, Ricardo
    Current trends in Arts Education decisively incorporate the management of the image. Photography, video, film, video games, ICT, and audiovisual in general, are part of a wide and diverse network of possibilities for the creation and dissemination of images. Teachers of arts education are using images in different ways, and what we need is to promote research on these new uses of the image in the educational field of the arts. When we talk about image we do not only refer to the uses of ICT by students and teachers, but we are talking about the possibility of investigating from the own image, with the images, as you demonstrate the tendencies of the A / R / Tography (Irwin and O'Donoghue, 2012), ABR Arts Based Research (Rose, 2016) and ABER Arts Based Educational Research (Rolling, 2017). Thus, we must pay attention to all new research models in which the image is part of the possibilities of inquiry and scientific justification in the field of art and education (Hernández, 2013). Keywords: art education, research, art, teachers training, educommunication.
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    Arte en el silencio : Nueva experiencia hacia el rol del docente hipoacúsico bilingüe
    (2018) Bernaschina, Diego
    This article seeks to share some reflections that arise in the face of educational interaction (bilingual hypoacous teacher or deaf artist ? lead teacher ? hearing students) as a joint construction of knowledge through inclusive communication and collaborative work. Thus, the importance of the approach proposed by the author, which introduces an innovative experience and personal reflection on the educational community inside the formal school. To understand the relationship of deaf people through their artistic manifestations and their different educational communities, establishing an open, inclusive and tolerant dialogue, in order to improve certain work situations carried out in different social, artistic and cultural contexts. Therefore, it constitutes an approach to the question of social-labor inclusion in formal schools to exercise their teaching/workshop role in a flexible, sensitive and participatory manner. In turn, it?s proposed to include a role of mediator between the traditional duo, both the lead teacher (hearing person) and the workshop (deaf person) to incorporate and facilitate the use of sign language inside the formal school. However, this new approach pursues the improvement and the application of the inclusive methodology to rethink the problems of artistic teaching, and the use of collaborative learning strategies in the training of trainers (pedagogical accompaniment) to enhance their commitment to the practice of artistic education. Key words: education, inclusion, art, pedagogy, hearing disability, educational sociology.
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    La educación artística como configuración de lo contemporáneo en el arte
    (2018) Montero, Daniel
    Resumen: El siguiente texto es una reflexión personal que parte de mi experiencia profesional como investigador en historia y crítica de arte, así como de mi labor docente en escuelas de formación artística en niveles de licenciatura y posgrado y que permite pensar en cómo es que tanto la teoría, la historia y las prácticas del arte coinciden necesariamente. Se argumenta, en general, que la noción de arte contemporáneo, más que un estilo o una moda, es un espacio de experimentación que puede ser aprovechado en las escuelas de arte como un lugar para pensar en cómo es que se percibe la realidad inmediata y cómo es que se pueden singularizar ciertas experiencias de una manera única, de forma muy diferente a cualquier otra disciplina. En ese sentido, y al contrario de lo que se podría esperar por las reglamentaciones y tradiciones que lo predeterminan, el espacio académico se convierte a su vez en un lugar en que la práctica del arte puede escapar y empezar a dialogar de otra forma con la institucionalidad del mundo del arte global y de ciertas maneras de hacer que se han convertido en códigos fácilmente comprensibles. Así, la noción de arte contemporáneo incorporada a la escuela podría incluso cuestionar las mismas bases del conocimiento artístico permitiendo cierta movilidad de los sujetos, así como de las prácticas. Palabras clave: Investigación artística, Arte contemporáneo, Arte crítico, Escuela de arte, Formación artística.
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    ?El malo de la película? Estudio de las principales figuras malvadas en la colección cinematográfica clásicos Disney
    (2018) Monleón, Vicente
    The Visual Culture is a powerful transmitter element of ideas, values, prejudices, etc., that goes unabashedly in people, often unconsciously. For example, the films that children consume are a defining component of the construction of their identity and personality, in the period of 3-5 years old. Therefore, in this mixed study, it is proposed to analyze the main evil figures of the classic Disney film collection (1937-2016). This collection has a massive reach worldwide, but especially in the western countries of North America and Europe. The results establish what are the features recreated by this production company through its malicious cartoons. Selecting this group as an object of analysis due to the lack of research in this regard. In the discussion, from a critical perspective, the construction of roles is reviewed and the hidden intentions behind them are analyzed critically to contribute to a more conscious education of the stereotypes that influence the students. Keywords: Visual Culture; Disney; critique; malice