Love, Gender and Class in the Nationalist Project of Emilia Pardo Bazán: An Unsentimental Story
NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Love, Gender and Class in the Nationalist Project of Emilia Pardo Bazán: An Unsentimental Story

DSpace Repository

Love, Gender and Class in the Nationalist Project of Emilia Pardo Bazán: An Unsentimental Story

Show simple item record

dc.contributor.author Burdiel, Isabel
dc.date.accessioned 2023-01-18T10:13:37Z
dc.date.available 2023-01-19T05:45:06Z
dc.date.issued 2022 es_ES
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/85010
dc.description.abstract Este texto ilustra cómo los ejes de tradición y modernidad, nación y región, Norte y Sur, y clase y género se entrecruzan en cada contexto específico en relación con diversos proyectos políticos y nacionales. La autora analiza el caso de la gran novelista y feminista española Emilia Pardo Bazán y los significados que encierran sus infructuosos intentos de ser reconocida como "escritora nacional". En la discusión sobre el lugar que debía ocupar en el canon español o en el debate que mantuvo con Manuel Murguía sobre las diferencias que la separaban de la otra gran escritora gallega de la época, Rosalía de Castro, lo que se discutía en última instancia eran cuestiones de gran importancia como los significados nacionales de la diversidad cultural española y el papel de la mujer en la esfera pública, la nación y los proyectos de regeneración nacional. Pardo Bazán participó activamente en todos esos proyectos con una propuesta clasista y "antisentimental" que cuestionaba de cerca cualquier comprensión "esencial" o "natural" de las identidades. es_ES
dc.description.sponsorship Horizon 2020/ERC-2017-Advanced Grant-787015 es_ES
dc.language.iso en es_ES
dc.relation.ispartofseries Studia Imagologica, Volume: 32;
dc.source Burdiel, Isabel, “Love, Gender and Class in the Nationalist Project of Emilia Pardo Bazán: An Unsentimental Story”. En Andreu, Xavier y Bolufer, Mónica (eds.), European Modernity and the Passionate South. Gender and Nation in Spain and Italy in the Long Nineteenth Century, Brill, Leiden, 223-240. es_ES
dc.subject escritora nacional es_ES
dc.subject literatura es_ES
dc.subject celebridad es_ES
dc.subject clase es_ES
dc.subject género es_ES
dc.subject nación es_ES
dc.subject regionalismo es_ES
dc.title Love, Gender and Class in the Nationalist Project of Emilia Pardo Bazán: An Unsentimental Story es_ES
dc.type info:eu-repo/semantics/bookPart es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::HISTORIA es_ES
dc.identifier.doi https://doi.org/10.1163/9789004527225_014 es_ES
dc.description.abstractenglish This text illustrates how the axes of tradition and modernity, nation and region, North and South, and class and gender intersect in each specific context concerning various political and national projects. The author analyses the case of the great Spanish novelist and feminist Emilia Pardo Bazán and the meanings conveyed in her unsuccessful attempts to be recognised as a “national writer”. In the discussion about the place that she should occupy in the Spanish canon or in the debate she held with Manuel Murguía on the differences that separated her from the other great Galician writer of the time, Rosalía de Castro, what was ultimately discussed were questions of great importance such as the national meanings of Spanish cultural diversity and the role of women in the public sphere, the nation, and national regeneration projects. Pardo Bazán actively participated in all those projects with a class and “anti-sentimental” proposal that closely questioned any “essential” or “natural” understanding of identities. es_ES
dc.accrualmethod - es_ES
dc.embargo.terms 0 days es_ES

View       (349.8Kb)

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

Statistics