Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología
NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología

DSpace Repository

Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología

Show simple item record

dc.contributor.author Gallardo Fernández, Isabel María
dc.contributor.author Saiz Fernández, Héctor
dc.contributor.author Aguasanta Regalado, M. E.
dc.contributor.author López Iglesias, Mónica
dc.date.accessioned 2021-12-13T10:21:31Z
dc.date.available 2021-12-13T10:21:31Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/80978
dc.description.abstract The objectives of education for the 21st century seek to guarantee an inclusive, quality and equitable process that fosters educational opportunities for all infants. Increasingly, minors are exposed for a longer time of digital consumption. Because of the increase in the number of screens in the home, as well as digital resources, we ask ourselves: What are the characte ristics of today's childhood? What place do technologies occupy in children and preschool teachers' lives? This article makes a bibliographic review that tries to answer these questions. The main objective is to elaborate the state of the art in relation to the development and implementation of digital technology in childhood education. Every day we observe how children manipulate the tablet before learning to speak or write and that they hardly know what it is to play in the real world. We are facing a complex issue, so it is necessary to guarantee the full development of the child and continue investigating the advances in research on childhood, inclusion and technology. The results show that technologies are an opportunity to achieve profound changes that contribute to improving the teaching-learning processes from new pedagogical and curricular approaches. Los objetivos de la educación del siglo XXI tratan de garantizar una educación inclusiva, de calidad y equitativa, que propicie oportunidades educativas para todos los infantes. Cada vez más, los menores son expuestos a un mayor tiempo de consumo digital. Ante el aumento del número de pantallas en el hogar, así como de recursos digitales nos planteamos: ¿cuáles son las características de la infancia actual?, ¿qué lugar ocupan las tecnologías en la vida del niño?, ¿y en la del docente de infantil? En este artículo se realiza una revisión bibliográfica que trata de responder a los interrogantes planteados. El objetivo es ela- borar el estado del arte en relación al desarrollo e implementación de lo digital en Educación Infantil. A diario, observamos cómo los niños manipulan la tablet antes de aprender a hablar o escribir y que apenas saben lo que es jugar en el mundo real. Estamos ante un tema complejo por lo que es preciso garantizar el pleno desarrollo del niño y seguir indagando en los avances de la investigación sobre infancia, inclusión y tecnología. Los resultados evidencian que las tecnologías son una oportunidad para lograr cambios profundos que contribuyan a mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje desde nue - vos planteamientos pedagógicos y curriculares.
dc.language.iso spa
dc.relation.ispartof Innoeduca: International Journal of Technology and Educational Innovation, 2021, vol. 7, num. 2, p. 75-88
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source Gallardo Fernández, Isabel María Saiz Fernández, Héctor Aguasanta Regalado, M. E. López Iglesias, Mónica 2021 Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología Innoeduca: International Journal of Technology and Educational Innovation 7 2 75 88
dc.subject Educació infantil
dc.title Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated 2021-12-13T10:21:31Z
dc.identifier.doi https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12112
dc.identifier.idgrec 149220

View       (658.9Kb)

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

Statistics