Àngels domèstics, ciutadanes republicanes, mestresses consumidores: evolució de l'ideal de la feminitat als llibres escolars (1901-1978)
NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Àngels domèstics, ciutadanes republicanes, mestresses consumidores: evolució de l'ideal de la feminitat als llibres escolars (1901-1978)

DSpace Repository

Àngels domèstics, ciutadanes republicanes, mestresses consumidores: evolució de l'ideal de la feminitat als llibres escolars (1901-1978)

Show simple item record

dc.contributor.author Agulló Díaz, María del Carmen
dc.date.accessioned 2020-04-02T08:02:10Z
dc.date.available 2020-04-02T08:02:10Z
dc.date.issued 2005 es_ES
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/73751
dc.description.abstract Els ideals de conducta que la societat desitja en cada moment històric es reflecteixen en els llibres escolars. El seu anàlisi diacrònic es permet observar la seva evolució o involució d’acord amb les necessitats polítiques i socials. Aquest és el cas del mite de la feminitat, el qual, al primer terç del segle XX, es concreta en dos: el tradicional, de l’àngel domèstic, la dona burgesa, mare i mestressa, amb una educació d’adornament, i el de la regeneracionista, que es prepara intel·lectualment i professionalment per a bastar-se a si mateixa i servir als altres. L’arribada del règim republicà farà que aquest model evolucione al de ciutadanes republicanes, que gaudeixen d’igualtat de drets legals, i poden votar, estudiar i treballar. Ideal que conviurà amb el tradicional, el qual ressorgirà amb força amb el franquisme, recuperador, durant l’autarquia, de les essències més conservadores, però que el farà evolucionar en favor del de mestresses consumidores, quan els “Planes de Desarrollo” exigeixen unes dones més eficaces. es_ES
dc.language.iso ca es_ES
dc.source Agulló Díaz, Mª del Carmen (2005).Àngels domèstics, ciutadanes republicanes, mestresses consumidores: evolució de l'ideal de la feminitat als llibres escolars (1901-1978. Història/històries de la lectura. Actes de les XVII Jornades d'Història de l'educació dels Països de llengua catalana, Institut d'estudis Baleàrics, Palma de Mallorca es_ES
dc.subject historia de las mujeres es_ES
dc.subject franquisme es_ES
dc.subject història de l'educació es_ES
dc.subject ciutadanes republicanes es_ES
dc.subject angeles del hogar es_ES
dc.subject amas de casa es_ES
dc.subject educacion en la IIª República es_ES
dc.subject llibres de text es_ES
dc.title Àngels domèstics, ciutadanes republicanes, mestresses consumidores: evolució de l'ideal de la feminitat als llibres escolars (1901-1978) es_ES
dc.type info:eu-repo/semantics/conferenceObject es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::PEDAGOGÍA es_ES
dc.description.abstractenglish The ideals of behaviour that the society defends during each period of the history can be traced in the textbooks. A diachronic analysis of these books gives us enough perspective to watch their evolution or involution according to the political and social necessities. This is the case of the myth of the feminity, which during the first third of the XX century is two folded: the traditional “Angel in the House”, the bourgeois woman, mother and homemaker, with only a little amount of education; and the “regeneracionista”, who wants to serve herself and the others through intellectual and professional training. With the arrival of the Republican regimen, this model evolves into the one of the women as “republican citizens”, enjoying equality on her rights, able to vote, study and work. This ideal would coexist with the traditional role, which will strongly reappear during the regime of Franco, an administration that would recover, on his autocrat period, the most conservative of the essences but that would change this ideal into one of the consuming housewives, when the “Planes de Desarrollo” would demand more efficient women. es_ES

View       (13.33Mb)

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

Statistics