Enhancing emotional competences in the context of unemployment. a longitudinal analysis of the effects on well-being and employability
NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Enhancing emotional competences in the context of unemployment. a longitudinal analysis of the effects on well-being and employability

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Enhancing emotional competences in the context of unemployment. a longitudinal analysis of the effects on well-being and employability

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dc.contributor.advisor Ripoll Botella, Pilar
dc.contributor.advisor Zenasni, Franck
dc.contributor.author Hodzic, Sabina
dc.contributor.other Institut d’Investigació en Psicologia dels Recursos Humans es_ES
dc.date.accessioned 2015-11-19T12:57:28Z
dc.date.available 2015-11-19T12:57:28Z
dc.date.issued 2015 es_ES
dc.date.submitted 24-11-2015 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/48247
dc.description.abstract Ya en los primeros escritos sobre Inteligencia Emocional (IE) se creía que la IE está vinculada y que puede predecir resultados importantes de la vida (Salovey y Mayer, 1990). La evidencia muestra que la IE se relaciona y puede predecir resultados cognitivos y de comportamiento, tales como el rendimiento académico y laboral, la toma de decisiones, el desarrollo profesional, la adaptabilidad profesional y la empleabilidad. (Di Fabio y Palazzeschi, 2009; Di Fabio, Palazzeschi, Asulin-Peretz y Gati, 2013; Fugate, Kinicki y Ashfort, 2004; Joseph y Newman, 2010; Van Rooy y Viswesvaran, 2004). Por otra parte, numerosos estudios han demostrado que la IE está positivamente relacionada con el bienestar psicológico y físico y la salud mental (Martins, Ramalho y Morin, 2010; Schutte, Malouff, Thorsteinsson, Bhullar y Rooke, 2007). Además, en los últimos años se han desarrollado numerosos entrenamientos y programas de intervención, basados en la IE o las Competencias Emocionales (CE1F ), destinados a aumentar el nivel de las CE en diferentes grupos destinatarios. La conclusión general es que las intervenciones en CE son prometedoras y que las CE son algo que puede ser mejorado y desarrollado (Schutte, Malouff y Thorsteinsson, 2013). Por otra parte, diferentes aspectos cognitivos, conductuales y de salud también se incrementaron a través de las intervenciones en CE, lo que demuestra que, además de las CE, los resultados importantes de la vida también pueden ser mejorados con éxito. Aunque el poder predictivo de las CE se ha demostrado en muchos estudios anteriores, y los resultados sobre el desarrollo de las CE han sido prometedores, estos estudios se han centrado principalmente en poblaciones y contextos “privilegiados”. El foco de la presente investigación es estudiar los efectos del entrenamiento en CE en un contexto específico y diferente, como es el contexto de desempleo. En esta línea, el objetivo del presente estudio es examinar si las CE se pueden desarrollar en una población no-privilegiada, como los adultos desempleados, y si esta mejora puede predecir mejoras en diferentes aspectos de la vida de las personas desempleadas. Para alcanzar este objetivo, tres estudios empíricos se han desarrollado y llevado a cabo, siguiendo un diseño experimental longitudinal. El objetivo del primer estudio es examinar si el entrenamiento en CE puede aumentar el nivel de las CE de los participantes desempleados y si los efectos del entrenamiento son modulados por la duración del desempleo. Por otra parte, el Estudio 1 pretende comprobar si los cambios en las CE pueden predecir cambios en indicadores del bienestar físico y psicológico, como el estrés percibido, las quejas somáticas, la salud mental y el estado de ánimo. En el segundo estudio, la atención se centra en las perspectivas de empleabilidad de los adultos desempleados y en cómo la intervención en CE podría mejorar esas perspectivas a corto y largo plazo. Más precisamente, el estudio 2 examina si los niveles de empleabilidad, la búsqueda de empleo, la autoeficacia emprendedora y la intención emprendedora se pueden mejorar a través de la intervención en CE, y si estas mejoras se pueden mantener seis meses después de la intervención. Por otra parte, el estudio 2 se centra también en un indicador objetivo de la empleabilidad, analizando si la intervención en CE afecta el éxito real de encontrar empleo. Por último, el estudio 3 intenta analizar otro posible factor determinante de los efectos de la intervención, la búsqueda de empleo. Asimismo, el estudio 3 examina si los cambios en las CE después de la intervención pueden predecir cambios en la satisfacción con la vida, el optimismo, las relaciones interpersonales y las estrategias de afrontamiento adaptativas. Para alcanzar estos objetivos de investigación, se utilizó un diseño longitudinal experimental controlado, con un grupo experimental y un grupo control, y tres periodos de recogida de datos (antes de la intervención – T1, un mes después - T2 y seis meses después de T1 – T3). El grupo control completó las mismas medidas en los mismos períodos que el grupo experimental. De las 212 personas que inicialmente se inscribieron al entrenamiento, 75 fueron aleatoriamente asignadas a uno de los dos grupos - grupo experimental (41 participantes) o grupo control (34 participantes). El grupo experimental completó un entrenamiento de 2 días y medio. Al grupo control se le ofreció el entrenamiento después de la última recogida de datos. La intervención que se utilizó fue previamente probada y validada por Kotsou y colaboradores (Kotsou, Nelis, Gregoire y Mikolajczak, 2011), y está basada en el modelo de cuatro ramas de la IE de Mayer y Salovey (Mayer y Salovey, 1997; Mayer, Caruso y Salovey, 1999). El objetivo general de la intervención era mejorar las competencias emocionales y desarrollar estrategias eficaces de regulación emocional. En resumen, los resultados mostraron un impacto diferencial del entrenamiento en función de la duración del desempleo y de la búsqueda de trabajo. Se encontraron diferencias significativas entre el grupo experimental y control entre los participantes con menor duración del desempleo y búsqueda de empleo más activa. Los resultados también mostraron que los cambios en las CE predijeron significativamente cambios en varios indicadores de bienestar físico y psicológico y fortalezas psicológicas positivas - estrés percibido, quejas somáticas, salud mental, dos dimensiones del estado de ánimo (vigor y confusión), satisfacción con la vida, optimismo, dos de los cuatro indicadores de la calidad de las relaciones sociales, así como las estrategias de afrontamiento orientadas al problema. Por otra parte, la intervención tuvo efectos positivos en la percepción subjetiva de la empleabilidad, el éxito real en encontrar empleo y en la autoeficacia emprendedora, lo que demuestra el efecto beneficioso de la intervención en CE sobre las perspectivas de empleabilidad de las personas desempleadas. La presente investigación proporciona algunos resultados prometedores sobre el potencial de desarrollo de las CE y de la eficacia de la intervención en CE para diferentes resultados de la vida de las personas desempleadas. Sin embargo, tal como se describe en el último capítulo de este trabajo, ciertas limitaciones de la investigación deben ser consideradas y abordadas en futuros estudios. Además, los resultados obtenidos abren el camino para algunas implicaciones prácticas que puedan aportar nuevos puntos de vista en el ámbito de investigación sobre las CE y la investigación sobre el desempleo. es_ES
dc.format.extent 331 p. es_ES
dc.language.iso en es_ES
dc.subject emotional intelligence es_ES
dc.subject emotional competences intervention es_ES
dc.subject well-being es_ES
dc.subject employability es_ES
dc.subject unemployment es_ES
dc.title Enhancing emotional competences in the context of unemployment. a longitudinal analysis of the effects on well-being and employability es_ES
dc.type info:eu-repo/semantics/doctoralThesis es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::PSICOLOGÍA::Psicología social es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::CIENCIAS ECONÓMICAS::Organización y dirección de empresas ::Organización de recursos humanos es_ES
dc.description.abstractenglish Since the first writings about Emotional Intelligence (EI) it was believed that EI is linked with and can predict important life outcomes (Salovey & Mayer, 1990). Evidence shows that EI is related to and can predict variety of cognitive and behavioural outcomes, such as academic and work performance, decision-making, career development, career adaptability and employability. (Di Fabio & Palazzeschi, 2009; Di Fabio, Palazzeschi, Asulin-Peretz & Gati, 2013; Fugate, Kinicki & Ashfort, 2004; Joseph & Newman, 2010; Van Rooy & Viswesvaran, 2004). Moreover, numerous studies showed that EI is positively related with psychological and physical well-being and mental health (Martins, Ramalho & Morin, 2010; Schutte, Malouff, Thorsteinsson, Bhullar & Rooke, 2007). Besides, recent years yielded numerous EI or Emotional Competences (EC0F ) trainings and intervention programs aimed at increasing the level of EC among different target groups. The general conclusion is that EC interventions are promising and that EC is something that can be improved and developed (Schutte, Malouff & Thorsteinsson, 2013). Furthermore, different cognitive, behavioral and health-related aspects were also increased through EC interventions, proving that, besides EC, important life outcomes can also be successfully improved. Although the predictive power of EC has been proved in many previous studies, and the results about EC development have been promising, these studies have mainly been focused on privileged populations and contexts. The focus of the present research is to study the effects of the EC intervention in a specific and different context, such as the unemployment context. In this line, the aim of the present study is to examine whether EC can be developed in an unprivileged population, such as unemployed adults, and whether this improvement can predict improvements in different aspects of unemployed people´s lives. In order to reach this objective three empirical studies have been developed and conducted, following a longitudinal experimental design. The aim of the first study is to examine whether the training in EC can increase the level of EC of the unemployed participants and if the training effects are moderated by the unemployment duration. Moreover, study 1 pretends to test if changes in EC can predict changes in indicators of physical and psychological well-being, such as perceived stress, somatic complaints, mental health and mood. In the second study, the focus is on employability prospects of unemployed adults and how the EC intervention might improve those prospects in short and long term. More precisely, study 2 examines whether the levels of employability, job search, entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intention can be improved through the EC intervention and whether these improvements can be maintained six months after the intervention. Moreover, study 2 focuses on an objective indicator of employability as well, testing if the EC intervention affects the actual reemployment success. Finally, study 3 is dedicated to testing one more possible determinant of the intervention effects, job search behavior, and to examining whether changes in EC after the intervention can predict changes in satisfaction with life, optimism, interpersonal relationships and adaptive coping strategies. In order to reach these research aims, a controlled experimental longitudinal design with one experimental and one control group and three data collection (before the intervention – T1, one month after – T2, and six months after T1 - T3) times was used. The control group completed all the same measures in the same periods as the experimental group. From 212 people who initially applied for the training, 75 were randomly assigned to either experimental (41 participants) or control group (34 participants) and the experimental group went through 2 and half day training. The control group was offered the training after the last data collection. The intervention that was used was a previously tested and validated intervention by Kotsou and colleagues (Kotsou, Nelis, Gregoire & Mikolajczak, 2011) based on Mayer and Salovey´s four-branch model of emotional intelligence (Mayer & Salovey, 1997; Mayer, Caruso & Salovey, 1999). The general aim of the intervention was to improve emotional competencies and develop effective emotion regulation strategies. In summary, the results showed a differential impact of the training depending on the unemployment duration and job search behavior. Significant differences were found between experimental and control group among the participants with shorter unemployment duration and more active job search. The results also showed that changes in EC significantly predicted changes in several indicators of physical and psychological well-being and positive psychological strengths - perceived stress, somatic complaints, mental health, two mood dimensions (vigor and confusion), satisfaction with life, optimism, two out of four indicators of the quality of social relationships, as well as problem oriented coping strategies. Furthermore, the intervention had positive effects on self-perceived employability, reemployment success and entrepreneurial self-efficacy, proving the beneficial effect of the EC intervention for employability prospects of unemployed individuals. The present research provides some promising results about the potential for EC development and the effectiveness of the EC intervention for different life outcomes of unemployed people. Nevertheless, as it is described in the last chapter of the present work, certain limitations of the research need to be considered and addressed in future studies. Besides, the obtained results open the way for some practical implications that can bring some new insight in the area of EC and unemployment research. es_ES
dc.embargo.terms 3 months es_ES

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