Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE). 2020. Vol. 13, no. 3

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 11 of 11
  • Item
    Discursos sobre varones y mujeres en la formación técnica : entre la reproducción y la transformación. Un estudio situado en dos provincias argentinas
    (2020) Martinez, Silvia Marcela; Martín, María Eugenia; Garino, Delfina; Giampaoletti, Noelia; Pol, María Albina
    Technical training in Argentina has been a historically masculinized field. In the last decades, female enrollment and the visibility of social demands regarding gender inequalities has increased. In this context, this article wonders how do ETP institutions promote recognition and participation with a view to social justice, and analyzes speeches that show inequalities between men and women (in intersection with others) that circulate in 12 TVET institutions in two Argentinian provinces (Neuquén and Mendoza), as well as the devices to support educational trajectories and in articulation with the world of work. We use a comparative research design based on triangulation of secondary sources and the use of qualitative and quantitative techniques for the production of primary data. As an analysis strategy, we opted for Critical Discourse Analysis. We find three types of speeches in the institutions in both provinces, that organize the ways of looking, understanding and acting in relation to being a man or a woman, articulated with other dimensions with a particular sense of social justice. We define these speeches as: Naturalization of inequalities; Visibility of inequalities; Visibility of inequalities and actions for transformation. Discourses coexist in the institutions, but we identify predominance of some in each one of them, as well as in each one of the provinces. Finally, we present a case of an institution in territory in which we analyze how these discourses appear.
  • Item
    La segregación por género en la Formación Profesional (FP). Hallazgos y propuestas a partir de un proceso participativo de diseño de políticas públicas de juventud en Ontinyent, Valencia, España
    (2020) Ortega Fernández, Javier; Piciucchi, Danny; Ruiz-Callado, Raúl; de-Gracia-Soriano, Pablo
    La Formación Profesional (FP) es uno de los campos sobre los que más debate está habiendo en la actualidad. Se trata de una modalidad formativa vinculada expresamente al mercado laboral y que tiene, por tanto, efectos sustanciales en el desarrollo profesional de la juventud. Este artículo pretende ofrecer reflexiones y propuestas que surgen de la juventud que participó en el proceso de investigación y en el diseño del I Plan de Juventud de Ontinyent (Valencia).  En concreto, se presenta la Formación Profesional desde una perspectiva de género y desde la mirada de la juventud, con un enfoque participativo que permite la reflexión, el debate, la deliberación y el diseño bottom-up de ejes estratégicos para la ejecución de políticas públicas. A partir del consenso en la existencia de un escenario actual con una clara segregación por género en la FP, se ponen en relación tres ideas-fuerza sobre las cuáles se profundiza, desde un marco cualitativo, en las causas, los efectos y las posibles propuestas que deberían programarse para revertir dicha problemática. Estas ideas-fuerza son: la estigmatización de la FP, la segregación por género en la FP en función de las familias profesionales y los procesos de orientación formativa. En definitiva, se presenta una investigación que atiende a nuevas tendencias emergentes en este campo, tratando al mismo tiempo de contribuir a valorar la FP, resituar el debate desde la perspectiva de género y, además, visibilizar las potencialidades de los procesos participativos en el marco del diseño de políticas públicas de juventud.
  • Item
    Mujeres estudiantes en Programación : entre la reproducción y las nuevas construcciones de género. El caso de la formación en el nivel medio técnico en la Ciudad de Buenos Aires
    (2020) Jacinto, Claudia; Millenaar, Verónica; Roberti, Eugenia; Burgos, Alejandro; Sosa, Mariana
    The article seeks to contribute to the debates about gender (in)equality from the voices of the technical middle level schools? students. Generally, research focuses on industrial technical education. However, inequalities are as well reproduced and resisted in technology and computer pro- gramming training, in a gender-sensitized society. Why is the presence of women in computer programming training so limited in the City of Buenos Aires? How are gender stereotypes reproduced and/or questioned in this particular education? How does the socio-historical context appear to influence the representations and expectations of young people? The profuse bibliography on the subject indicates the persistence of gender inequalities in education and employment. However, these processes are not immutable as shown by the extensive installation of gender agendas in Western societies during the last decades. Immutability transfor- mations and disruptive practices coexist and feed back. The article discusses how gender stereotypes are constructed but also questioned, focu- sing on the following dimensions: a) relevance of technical education for men and women; b) reasons for choosing this particular specialty; c) differentiated treatment by teachers and classmates; d) sexual division of labor and e) future expectations. The methodological strategy adopted was triangulation of quantitative and qualitative data, collected based on a sample of three strategically chosen technical-professional schools.
  • Item
    Formación profesional y género : desigualdades que persisten, algunos cambios y debates pendientes
    (2020) Merino Pareja, Rafael
    Texto de presentación del monográfico Formación Profesional y Género
  • Item
    Juventudes e Interseccionalidad : proyectos ocupacionales de estudiantes del nivel medio de la ciudad de Rafaela.
    (2020) Dionisio, Cecilia; Lewin, Hugo
    This article presents the preliminary results of the research project: «(IM)PERFECT FUTURE. Perceptions of students of the last year of middle school on professional alternatives and public university education in the city of Rafaela», currently in progress at the National University of Rafaela. The main objective was to investigate the degree of definition of the «Professional Projects» of students close to graduating from secondary schools in Rafaela considering the variables of gender, social class and educational modality. A qualitative meth- odology was adopted, using focus groups and in-depth interviews that showed the links between the subjects and their contexts. For the analysis, the intersectional perspective was considered with the understanding that gender norms are dependent on intersections with racial,class, ethnic, sexual or regional modalities. It was found that the occupational prefigurations of the interviewees are crossed by stereotypes and gender mandates in line with the patriarchal model. At the same time, the socioeconomic level conditioned access to higher education and prefigured occupations. The most impoverished social sectors showed that time is a central resource to think about work and higher education. Finally, we found that women from impoverished social sectors were the group that suffered the most inequities, where the variables of gender and socioeconomic level were combined to restrict their possibilities in higher education and the labour market, leaving them in a situation of greater social vulnerability.
  • Item
    Segregación por género y formación profesional : aportaciones al debate sobre la situación actual
    (2020) Aguado Hernández, Juli Antoni; Cano Montero, Francisco Javier; Sánchez Pérez, María José
    En el presente texto se presenta un estudio sociológico que revisa la situación actual de la segregación de género en la Formación Profesional. Ésta es una etapa educativa con un marcado sesgo de género que se observa en el hecho que, de las 26 Familias Profesionales existentes, hay 15 claramente masculinizadas mientras que el alumnado es mayoritariamente femenino en cinco, lo que refleja la desigualdad existente también en los entornos profesionales a los que estos estudios conducen. A partir del análisis de fuentes secundarias, se observa cómo, en general, el peso porcentual de las alumnas desciende en todos los niveles de FP, aunque en los últimos cursos su peso se mantiene prácticamente igual. Desde un análisis pormenorizado, con todas las precauciones que hay que tener por la divergencia de las trayectorias según las diferentes Familias Profesionales, en los últimos años se observa un aumento de la matriculación de hombres en los ciclos feminizados sin que se incremente en general el peso de las mujeres en los masculinizados, lo que no permita hablar de una tendencia a la reducción del sesgo de género en este ámbito. Posteriormente, se desarrolla el debate sobre las posibles causas y las consecuencias que genera la elección de los estudios en tanto que tendrá su correlación en la inserción laboral pero también en las condiciones de trabajo tanto de los hombres como de las mujeres. Asimismo, se plantean posibles propuestas para reducir estas situaciones de desigualdad de género.
  • Item
    Gender segregation in vocational education
    (2020) Quintana Murci, Elena
  • Item
    Desigualdades de género y formación profesional : elecciones, abandono y expectativas.
    (2020) Vidal, Laia; Merino, Rafael
    The current research underlines gender inequalities concerning school motivations when choosing vocational training. Regarding this, refe- rence is also made to the phenomenon of female abandonment and the expectations of post-vocational training. Subsequently, the article also brings up the sociohistorical and institutional context with regards to vocational training in Spain, within a theoretical framework based on scholar choices and gender perspectives in labour and educational segregation. Through the analysis of 12 young interviewees, the study could verify a determined persistence of gender inequalities in vocational training, especially for choice and motivation factors. Additionally, the research deviated similar arguments with regards to the differentiation in both vocational training and baccalaureate.
  • Item
    Los estereotipos de género en las elecciones y expectativas de estudiantes de Educación Técnica Profesional en Argentina : diferencias regionales y de género.
    (2020) Freytes Frey, Ada; Barbetti, Pablo
    A pesar de que en los últimos años en Argentina se amplió paulatinamente el acceso de estudiantes mujeres a la Educación Técnico Profesional, en la modalidad persisten importantes desigualdades de género. El presente trabajo tiene como objetivo analizar las motivaciones iniciales y las expectativas futuras de estudiantes que asisten a ofertas de la Educación Técnica Profesional y su relación con la persistencia ? o con la transformación ? de estereotipos sobre las diferencias de género en el mercado laboral. El abordaje metodológico fue cuanti-cualitativo. Los datos fueron construidos a partir de la aplicación de encuestas y la realización de grupos focales con estudiantes varones y mujeres de Escuelas Secundarias Técnicas y de Cursos de Formación Profesional en dos regiones del país.  Los resultados muestran diferencias significativas entre ambos territorios analizados y, al interior de estos, entre varones y mujeres. A pesar de las políticas en pos de la igualdad de género y la visibilización de las diversas discriminaciones que sufren las mujeres generada por las múltiples movilizaciones feministas en el último tiempo en la Argentina, siguen persistiendo imaginarios que legitiman las desigualdades.
  • Item
    ¿Una orientación marcada por el género? El caso de la Formación Profesional Básica valenciana.
    (2020) Obiol Francés, Sandra; Almeda Samaranch, Elisabet; Di Nella, Dino; Pumar Beltrán, Nuria; Ruiz Franco, Aida; Vergés Bosch, Núria; Villar Aguilés, Alícia
    In this article we present part of the results in the analysis of the Basic Vocational Education and Training from a gender perspective. A new training cycle included in the compulsory stage of the Spanish educational system in order to avoid early educational abandonment. To this end, adaptation and curricular diversification are combined since the academic curriculum is narrowed in favor of a greater professional content according to the branches offered. Gender clearly emerges as a fundamental variable to understand the small number of women enrolled, as well as their concentration in branches specially connoted in terms of gender. The interviews carried out with the coordination and orientation teams, which are essential for access to a FPB, allow us to verify the persistence of a gender segregation of the different formative itineraries justified on individual preferences. This justification implies taking measures from the centres in only individual terms and always mediated by the scarce available resources (personal and training). But, above all for what is their main priority, that is to avoid the early abandonment of studies. The result is a training cycle in which women are either absent or concentrated in strongly feminized training cycles, reducing thus their training and employment opportunities.