Sex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal
NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Sex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal

DSpace Repository

Sex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal

Show simple item record

dc.contributor.author Venegas, Mar
dc.contributor.author Villar Aguilés, Alícia
dc.contributor.author Santos, Sofia A.
dc.date.accessioned 2020-03-12T12:33:37Z
dc.date.available 2020-03-12T12:33:37Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10550/73552
dc.description.abstract Gender mainstreaming is an international strategy in Europe relating to gender equality using an intersectional approach. It deals, specifically, with new challenges for sexuality and diversity in education. From within this context, this paper focuses on two goals. The first is to analyse sex and gender equality policies in education, since the 2000s, in three Southern European societies: Andalusia and Valencian Community, in Spain, and Portugal. The second goal is to arrive at some comparative conclusions about the recent developments in sex and gender equality policies in education in these three societies. We end with some comparative conclusions. First, there is the political orientation of governments, which seems to be of relevance. Second, there are the policies and plans reviewed, which show a move from (binary) gender equality to a more inclusive gender equality that intersects with sexuality and diversity. Sexuality education, already available in Portugal, is still absent from Spanish schools. These three experiences can inform European public policies. La incorporación de la perspectiva de género es una estrategia internacional en Europa hacia la igualdad de género, que aborda nuevos retos relativos a la se­xualidad y la diversidad en educación, desde un enfo­que interseccional. En este contexto, este artículo se propone dos objetivos. Primero, analizar las políticas de igualdad sexual y de género en educación desde la década de 2000 en tres sociedades del sur de Europa: Andalucía y la Comunidad Valenciana, en España y Portugal; en segundo lugar, llegar a algunas conclusio­nes comparativas sobre los desarrollos recientes en las políticas de igualdad sexual y de género en educación en estas tres sociedades. El artículo se cierra con algu­nas conclusiones comparativas. Primero, la orientación política del gobierno parece ser relevante. En segundo lugar, las políticas y los planes revisados muestran un cambio de la igualdad de género (binaria) a una igual­dad de género más inclusiva que intersecciona con se­xualidad y diversidad. La educación para la sexualidad, incorporada ya en Portugal, está todavía ausente en la escuela española. Estas tres experiencias pueden ser de utilidad para las políticas públicas europeas.
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Revista Española de Sociología, 2020, vol. 29, num. 1, p. 137-151
dc.rights.uri info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source Venegas, Mar Villar Aguilés, Alícia Santos, Sofia A. 2020 Sex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal Revista Española de Sociología 29 1 137 151
dc.subject Diferències entre sexes (Psicologia)
dc.title Sex and Gender Equality Policies in Education in Three Southern European Societies: the cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.date.updated 2020-03-12T12:33:38Z
dc.identifier.doi https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.09
dc.identifier.idgrec 136994

View       (101.0Kb)

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace

Advanced Search

Browse

Statistics