The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura
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The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura

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The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura

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dc.contributor.author Addis, Maria Cristina es
dc.contributor.author Tagliani, Giacomo es
dc.date.accessioned 2017-02-23T09:18:10Z
dc.date.available 2017-02-23T09:18:10Z
dc.date.issued 2015 es
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/57296
dc.description.abstract El cine contemporáneo ha profundizado en el retrato de la violencia del capitalismo financiero y The Wolf of Wall Street (2013) de Martin Scorsese denuncia el intento de establecer una representación plausible de las formas de vida y relaciones de poder que emergen de la globalización y de la volatilización de los mercados y de los bienes. El retorno a una dimensión salvaje y primordial de la violencia pone en escena un estado de naturaleza ajeno a las leyes que regulan el comportamiento colectivo, y que se convierten en el fundamento de un contrato social opuesto al del estado de derecho. Esta forma de violencia se desdobla en la enunciación con imágenes que agreden al espectador, imponiéndole un único punto de vista que fagocita el relato. Desde una perspectiva que combina la metodología semiótica y la teoría crítica, se analiza aquí el modo en que el film aborda las formas de subjetivación específicas del capitalismo financiero. es
dc.source Addis, Maria Cristina ; Tagliani, Giacomo. The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura. En: Eu-topías : revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 2015, No. 9: 125-137 es
dc.subject Arte. Generalidades es
dc.subject Arte es
dc.title The Wolf of Wall Street. Sopravvivere nello stato di natura es
dc.type info:eu-repo/semantics/article en
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion en
dc.description.abstractenglish Contemporary cinema has widely inquired the regime of violence deployed by financial capitalism and The Wolf of Wall Street (2013) by Martin Scorsese elaborates an appropriate representation of power relationships arisen from market globalization and the dematerialization of goods. The narration of a return to a savage and primordial dimension of violence thus stages a state of nature which is foreign to the laws ruling social behavior and nevertheless becomes the ground for a new contractuality opposed to the existing state of right. In turn, this thematic dimension seems to be constantly doubled by an enunciational level, since it is the image itself which uses violence against the spectatorial gaze, imposing the main character’s unique point of view, which seems to expunge any form of otherness and difference. This paper aims at proposing a reflexion through images about the forms of subjectivation specific of the animal competition transposed to the virtual world of financial trade, intertwining the theory in action inside the film with Aesthetics and Critical Theory positions. es

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